Pienen yrityksen hyviä tapoja generoida B2B-liidejä

Monet menestyvät pienyrittäjät haluavat laajentaa jatkuvasti asiakaskuntaansa ja kasvattaa liiketoimintaansa. Liiketoiminnan kasvu voi kuitenkin olla vaikea ja pitkäaikainen prosessi. Yksi yrityksen kasvun perustekijöistä on pääsy tasaiseen liidien tuotantoon. Liidi on henkilö tai yritys, joka on kiinnostunut myymistäsi tuotteista tai palveluista.

Tässä on muutamia vinkkejä sellaisen mallin luomiseen, joka auttaa sinua tunnistamaan pienyrityksesi liidit ja tekemään niistä oikealla painopisteellä ja sopivalla vaivalla asiakkaita.

1. Tunnista kohdeyleisösi

Liidien generoimisen ensimmäinen vaihe on kohdeyleisön tunnistaminen. Et voi tavoittaa ja myydä ihanteelliselle asiakkaalle, jos et tiedä tarkalleen kuka hän on. Näin ollen on tärkeää tutkia yleisöäsi ja saada selkeä kuva siitä, keitä he ovat, missä he asuvat, mitä he haluavat tehdä, kuinka paljon rahaa he ansaitsevat, millainen heidän elämäntapansa ja persoonallisuutensa on ja niin edelleen.

Jos sinulla ei vielä ole riittävästi tietoa kohdeyleisöstäsi, hanki sitä ja tunnista ihanteellinen kohdeyleisösi. Osana tätä vaihetta on hyvä luoda myös kattava markkinointisuunnitelma.

2. Valitse myynninedistämistapasi viisaasti

Liidien generoimiseksi tarvitset myynninedistämissuunnitelman, joka tuo tuotteesi ja palvelusi kohdeyleisön eteen. On olemassa useita tapoja, joilla voit mainostaa yritystäsi ja sinun kannattaa jälleen kerran käyttää markkinointisuunnitelmaasi tunnistaaksesi tehokkaimmat menetelmät yrityksellesi.

Joitakin markkinointi-ideoita ovat informatiiviset kotisivut, blogi, sosiaalinen media, kylmäsoittaminen, alan tapahtumat, nykyasiakkaiden referenssit, pay per click (PPC) -mainonta ja perinteinen mainonta.

3. Luo myyntisuppilo eli funneli

Kun tiedät, kehen toimesi kohdistat ja olet määrittänyt, miten tavoitat heidät parhaiten, sinulla on oltava suunnitelma yhteystietojen keräämiseksi. Prosessin ensimmäinen osa sisältää kaikkien prospektien kanavoinnin vakiolomakkeelle tai laskeutumissivulle, joka kannustaa heitä jakamaan yhteystietonsa yleensä vastineeksi ilmaisesta lahjasta, oppaasta, näytteestä tai muusta lisäarvoa tuovasta tuotteesta.

Tässä vaiheessa on elintärkeää, että käytössä on asiakassuhteiden hallinnan (CRM) tietokanta, joka auttaa sinua seuraamaan potentiaalisia asiakkaita prosessin läpi.

Seuraavaa neljää ideaa voivat käyttää kaikenkokoiset yritykset useimmilta toimialoilta. Tärkeintä on testata ja muokata niitä, jotta ne toimisivat juuri sinun asiakaskunnallesi.

4. LinkedIn-mainonta

LinkedIn-mainonta on tehokas tapa generoida liidejä ja toteuttaa hyvin kohdennettua somemarkkinointia. Se on myös toimiva keino yrityksen ja brändin näkyvyyden lisäämiseen verkossa, mikä lisää omalta osaltaan liidien generointia.

Tässä on muutamia vinkkejä LinkedIn-mainonnan toteuttamiseen:

  • Kohdenna mainonta oikein. LinkedInissä on laaja valikoima erilaisia kohdentamisvaihtoehtoja, kuten työnimike, yrityksen koko, sijainti, toimiala ja niin edelleen.

  • Laadukas sisältö. Mainoksen sisältöä tuottaessa tulee pitää mielessä, kenelle mainosta näytetään ja millainen sisältö häntä kiinnostaa. Pohdi minkälaiset aiheet, kuvat ja teksti kohdeyleisöäsi kiinnostaa ja mikä tuottaa ihanneasiakkaallesi lisäarvoa.

  • Muista CTA. Älä unohda kehottaa mainoksen katsojaa tekemään haluamaasi toimintaa, kuten klikkaamaan linkkiä, lataamaan opasta tai ottamaan yhteyttä. Selkä ja houkutteleva CTA (Call To Action) lisää liidien määrää.

  • Seuraa ja optimoi. Kun LinkedIn-mainonta on käynnissä, seuraa sen tuloksia ja optimoi mainosta tarvittaessa. Seuraa sinulle tärkeitä lukuja kuten klikkausprosenttia, liidien määrää ja kustannuksia per liidi. Analysoi tuloksia ja optimoi mainontaasi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

5. Henkilökohtainen sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on loistava tapa generoida liidejä varsinkin, kun sähköpostisi on personoitu juuri vastaanottavaa henkilöä varten.

Tutkimuksissa on todettu, että personoidut sähköpostit tuottavat jopa kuusi kertaa enemmän tuloja kuin bulkkisähköpostit ja -kampanjat.

Mukauta sähköpostitervehdyksesi sisällyttämään vastaanottajan nimi. Ryhmittele yhteystietosi nimen sijainnin, ostohistorian tai vahvistettujen kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Tämä pieni viilaus voi auttaa sinua saamaan enemmän liidejä ja samalla rakentamaan brändiuskollisuutta potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Kun aloitat sähköpostiviestien lähettämisen, on tärkeää seurata niiden onnistumista. Sen avulla voit testata, muokata ja kehittyä sekä saada enemmän liidejä jokaisen lähetyksen yhteydessä. Vertaa avauksien ja klikattujen suhdelukuja myös toimialasi keskiarvoon saadaksesi selville, oletko samalla viivalla tai vielä takamatkalla.

Voit verrata omia tuloksia Constant Contactin toimialalukuihin.

Älä unohda tarkistaa, missä kohtaa ihmiset klikkaavat itse sähköpostia. Jos sijoitat linkkejä useampaan kuin yhteen paikkaan sähköpostissasi (mitä sinun pitäisi tehdä, saadaksesi lisättyä klikkejä) seuraa, mitä linkkejä klikataan useammin. Kun opit tilaajien tottumukset, olet jo taatusti tehokkaampi.

6. Arvokas sisältö

Sisällöt on loistava tapa rakentaa hakukoneoptimointia verkkosivustollesi, näyttää osaamistasi yrityksenä ja luoda liidejä.

Ensimmäinen askel kun käytetään sisältöjä liidejä generoivana työkaluna on muistaa, että tämä termi käsittää muutakin kuin vain blogiviestejä. Sisältö voi olla myös esimerkiksi e-kirja, opas, raportti, graafi, perusteellinen tutkimus tai video.

Kun sisältö on täytettävän lomakkeen takana, potentiaaliset asiakkaat antavat sinulle yhteystietonsa vastineeksi pääsystä siihen.

Ota siis kaikki irti liidien generoimisesta sisällön avulla pohtimalla, kuinka voit tehdä sisällöstä vielä arvokkaamman ja kohdistetumman.

Jos esimerkiksi ihanteellinen asiakkaasi on terveydenhuollon alalla, luo sisältöä terveydenhuollon johtajille. Opiskele kohderyhmää ja tuota sen jälkeen sisältöä heidän haluamassaan muodossa (esim. E-kirja vs. raportti) aiheesta, jonka olet havainnut heille tärkeäksi. Mainosta sitä tavalla, jonka tiedät toimivan juuri heille.

 7. Suosittelijakumppanit

Pienyrityksenä voit generoida liidejä yhteistyössä muiden pienyritysten kanssa. Yksinkertainen tapa helpottaa tätä on suosittelukumppanuus. Siinä saat prosenttiosuuden tuloista muille yrityksille lähettämistäsi suositteluista - ja päinvastoin.

Pyydä tarvittaessa asianajajiasi tai lakimiehiä luomaan ja varmentamaan sopimukset varmistaaksesi, että molemmat osapuolet ovat selkeitä ehdoissa. Sisällytä sopimukseen tietoja vaatimuksista, kuten liidien laadusta, kokonaismyynnistä, prosenttitasoista ja muusta.

Kuinka luot liidejä yrityksellesi?

Jokaisen yrityksen on generoitava liidejä. Näiden todistettujen strategioiden avulla voit generoida liidejä jopa pienellä budjetilla.

Mieti, mitkä ideat sopivat parhaiten potentiaalisille asiakkaillesi ja aloita testaus!

 

Meillä Get Upilla liidien hankinta on konseptoitu, testattu ja todettu hyväksi useiden asiakkaidemme kanssa eri toimialoilta. Toimintamme ytimessä kaikki liittyy myyntiin; uusasiakashankinta, prospektointi, kylmäsoittaminen, liidien hankinta, nurturointi, asiakasymmärrys, ja kohderyhmäanalyysit. Palveluina tuotamme myös myynnin konsultointia, valmennusta ja paljon muuta. Mikäli yrityksenne tarvitsee apua myyntiin liittyvissä asioissa, olettehan yhteydessä!

Edellinen
Edellinen

Palvelujen ulkoistaminen – Tapaamisten hankinta

Seuraava
Seuraava

Miten buukata tapaaminen puhelimitse