Toimivatko kylmäsoitot vielä vuonna 2025?
Kylmäsoitto. Se sana herättää monessa myyjissä sekä inhoa että toivoa – ja monessa asiakkaassa puolustusreaktion. Mutta toimivatko kylmäsoitot vielä vuonna 2025?
Lyhyt vastaus: kyllä, mutta eri tavalla kuin ennen.
Tässä artikkelissa käymme läpi:
miksi kylmäsoitto ei ole kuollut
miten sen tehokkuus on muuttunut
ja miten B2B-yritykset voivat edelleen hyödyntää sitä oikein – ulkoistettuna tai omana toimintona.
Miksi kylmäsoitto toimii edelleen?
Vaikka automaatio, sähköpostimarkkinointi ja LinkedIn ovat B2B-myynnin arkea, puhelu on edelleen suorin ja nopein tapa saada päätöksentekijä kiinni.
Tutkimus 2023: 57 % C-tason päättäjistä haluaa, että myyjä soittaa heille ensikontaktissa.
Kylmäsoiton arvo on erityisesti siinä, että se pakottaa reaktion: puheluun joko vastataan tai se hylätään – toisin kuin sähköposteihin, jotka voivat jäädä roskapostiin tai unohduksiin.
Miksi kylmäsoitot eivät enää toimi kuten ennen?
Käytännöt ja odotukset ovat muuttuneet:
GDPR ja tietosuojakäytännöt rajoittavat ketä saa kontaktoida ja miten
Päätöksentekijät saavat enemmän soittoja kuin koskaan
Väärä ajoitus tai geneerinen lähestymistapa vie uskottavuuden
Nykyään laatu korvaa määrän: kylmäsoitto ei ole enää volyymipeliä vaan kohdennetun ja hyvin valmistellun kontaktin taitolaji.
Miten tehdä kylmäsoitosta tehokasta 2025?
1. Tutki vastaanottajaa ennen soittoa
Tutustu yritykseen ja henkilöön – mainitse vaikka viimeisin uutinen, blogi tai heidän LinkedIn-postauksensa.
2. Harjoittele avausrepliikkiä
Avaus 5 sekunnissa ratkaisee jatkaako asiakas kuuntelemista. Esim.:
“Hei, me autamme kaltaisianne SaaS-yrityksiä buukkaamaan 20 % enemmän tapaamisia – voinko varata sinulle hetken kalenterista?”
3. Käytä dataa ja CRM:ää
Tee soitot osaksi systemaattista myyntiprosessia – CRM-järjestelmät ja dataohjattu priorisointi nostavat onnistumisprosenttia.
Milloin kylmäsoitto kannattaa ulkoistaa?
Jos yrityksesi:
ei halua rakentaa omaa buukkaustiimiä
tarvitsee nopeasti skaalautuvaa tulosta
kaipaa asiantuntevaa myyntiä ilman koulutuskustannuksia
...silloin ulkoistettu kylmäsoitto voi olla paras ratkaisu.
Hyvä kumppani osaa räätälöidä soitot kohderyhmällesi, käyttää testattuja myyntiscriptejä ja tuottaa tulosta mitattavasti.
Yhteenveto: Kylmäsoitto toimii, kun sen tekee oikein
Vuonna 2025 kylmäsoitto toimii, jos se tehdään ammattimaisesti, datalla ja kohdennetusti.
Se ei ole enää yksittäisten myyjien “sankarityötä” vaan systemaattinen osa myyntikoneistoa.
Oikein toteutettuna se voi edelleen olla tehokkain tapa päästä asiakkaan iholle.
Mietitkö, toimiiko ulkoistettu kylmäsoitto juuri teidän toimialalla?
Käydään yhdessä läpi tilanteenne ja kartoitetaan, voisiko ulkoistaminen olla järkevä osa teidän myyntistrategiaa.
Tutustu Get Upin toimintamalliin
Lähteet:
Cognism. (2024). 45+ Key B2B Cold Calling Statistics. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://www.cognism.com/blog/cold-calling-statistics8bound. (2024). 30 Must-Know Cold Calling Statistics 2024 Report. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://www.8bound.com/blog/30-must-know-cold-calling-statistics-2024-reportClose. (2024). 20+ Cold Calling Statistics to Improve Your Sales Calls in 2024. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://www.close.com/blog/cold-calling-statisticsKlenty. (2024). 31 Cold Calling Statistics to Book More Meetings in 2024. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://www.klenty.com/blog/cold-calling-statisticsPeak Sales Recruiting. (2023). 35 Cold Calling Statistics to Help Shape Your B2B Sales Strategy. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://www.peaksalesrecruiting.com/blog/cold-calling-statisticsRAIN Group. (2021). Top Performance in Sales Prospecting Benchmark Report. Haettu 20. huhtikuuta 2025, viitteellinen lähde saatavilla Cognismin ja 8boundin kautta.
GDPR.eu. (n.d.). Cold Calling and GDPR Compliance Guide. Haettu 20. huhtikuuta 2025, osoitteesta:
https://gdpr.eu/cold-calling/